Caută
Caută exact așa
Caută în titlu
Search in content
Caută în comentarii
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type

Crescător sau Cultivator

Gata cu joaca! S-a întors bufnița pe plantație și ne apucăm din nou de treabă! :)

A, apropo de plantație, una dintre frământările de vacanță ale înaripatei a sunat cam așa: E corectă sau nu formularea „crescător de plante”? Conform DEX, crescătorul pare să fie cel care se ocupă de animale, iar cei care se ocupă de plante sunt cultivatori sau horticultori. Dar oare chiar e greșită ideea de crescător de plante?

man-agriculture-farm-farmer

Inteligență, cultură și gramatică

În dimineața asta am citit pe Facebook un paragraf care sugera că nu ar trebui să confundăm carențele de scriere cu o cultură precară sau o inteligență limitată. Parțial, sunt de acord și într-adevăr cred că tindem să punem prea ușor semn de egalitate între prostie și lipsa unor informații. E drept că inteligența și cunoașterea se potențează reciproc, e drept că oamenii deștepți ar trebui să caute să crească mereu, e drept că de la un om dotat intelectual aș cam avea pretenția să se corecteze rapid și ușor odată ce și-a dat seama că greșește, e drept că dacă iei la bani mărunți tot felul de reguli gramaticale nici măcar nu ar presupune cine știe ce efort cognitiv să le asimilezi etc. Însă lacunele de cunoștințe chiar nu sunt neapărat o dovadă de prostie…

Totuși, când vine vorba despre cultură, am o problemă. Mi-e dificil s-o asociez cu agramații și nici nu spun asta peiorativ. Agramat înseamnă, la propriu, ”persoană care face greșeli elementare de limbă” și chiar e sinonim cu incult.

Bogdan, îți mulțumim pentru inspirație!

Evaluarea Națională 2014

Habar n-am dacă e bine sau rău că acum se fac evaluări naționale și în clasa a II-a, și într-a IV-a, și într-a VI-a. La fel, n-am idee cum mai arată materia pentru clasele cu pricina, dar îmi închipui că lucrurile s-au mai schimbat de când am parcurs intervalul respectiv de vârstă și eu oricum am făcut parte din prima generație amețită cu manuale alternative. De asemenea, nu mi-e foarte clar dacă și cât contează notele obținute, deși prima dată când am auzit discuții despre introducerea lor parcă era vorba să nu conteze notele, scopul fiind obișnuirea elevilor cu ideea de examen de anvergură pentru marele hop din clasa a VIII-a.

Însă, dacă s-a decis implementarea acestei idei, de ce se face atât de prost? Și-apoi ce pretenții poți să ai de la elevi când nici cei mai mari nu sunt riguroși? Iar dacă nu înțelegeți despre ce vorbesc, vă invit să citiți articolul de aici. Mai departe, dacă vreți să aprofundați, puteți vedea aici subiectele și, dacă e să luăm ca exemplu subiectul cu sistemul respirator al pițigoiului, puteți descărca de aici modelele. Cerința suna așa: ”În timpul cercetărilor, copiii observă un piţigoi aflat în zbor. Precizează o adaptare a sistemului respirator al piţigoiului pentru zbor” și trebuia rezolvată pe baza următoarelor instrucțiuni:

pitigoi

Nu știu dacă în prezent materia de la clasa a VI-a include și informații despre sistemul respirator al pițigoiului (deși mi s-ar părea o informație cam prea specifică, dar hai să fie de dragul culturii generale). De fapt, nici nu contează dacă programa o cuprinde. Pur și simplu e stupid ca un test de asemenea anvergură să fie făcut eronat și greșim enorm că tratăm atât de superficial educația, educație care ar trebui să fie temelia oricărei societăți…