SCRI.RO

Știi să scrii?

Caută
Caută exact așa
Caută în titlu
Search in content
Caută în comentarii
Search in excerpt
Caută în post
Caută în pagină
Filter by Custom Post Type
Filtrează după categorie
{ "homeurl": "http://scri.ro/", "resultstype": "vertical", "resultsposition": "hover", "itemscount": 4, "imagewidth": 70, "imageheight": 70, "resultitemheight": "auto", "showauthor": 0, "showdate": 0, "showdescription": 1, "charcount": 2, "noresultstext": "Fără rezultate.. ", "didyoumeantext": " Încearcă: ", "defaultImage": "http://scri.ro/wp-content/plugins/ajax-search-pro/img/default.jpg", "highlight": 1, "highlightwholewords": 1, "openToBlank": 0, "scrollToResults": 0, "resultareaclickable": 1, "autocomplete": { "enabled": 1, "googleOnly": 0, "lang": "ro", "mobile": 1 }, "triggerontype": 1, "triggeronclick": 1, "triggeronreturn": 1, "triggerOnFacetChange": 0, "overridewpdefault": 0, "redirectonclick": 0, "redirectClickTo": "results_page", "redirect_on_enter": 0, "redirectEnterTo": "results_page", "redirect_url": "?s={phrase}", "more_redirect_url": "?s={phrase}", "settingsimagepos": "left", "settingsVisible": 0, "hresulthidedesc": "0", "prescontainerheight": "400px", "pshowsubtitle": "0", "pshowdesc": "1", "closeOnDocClick": 1, "iifNoImage": "description", "iiRows": 2, "iiGutter": 5, "iitemsWidth": 200, "iitemsHeight": 200, "iishowOverlay": 1, "iiblurOverlay": 1, "iihideContent": 1, "loaderLocation": "auto", "analytics": 1, "analyticsString": "?ajax_search={asp_term}", "mobile": { "trigger_on_type": 1, "trigger_on_click": 1, "hide_keyboard": 1 }, "aapl": { "on_click": 0, "on_magnifier": 0, "on_enter": 0, "on_typing": 0 }, "compact": { "enabled": 0, "width": "80%", "closeOnMagnifier": 1, "closeOnDocument": 0, "position": "static", "overlay": 0 }, "animations": { "pc": { "settings": { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "results" : { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "items" : "fadeInDown" }, "mob": { "settings": { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "results" : { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "items" : "voidanim" } }, "autop": { "state": "disabled", "phrase": "", "count": 10 } }

Dintotdeauna sau Din totdeauna

[via Idei]

DINTOTDEAÚNA adv. De o veşnicie, din vecie. (din de + întotdeauna)

Sursa nu este tocmai DEX-ul, dar, din moment ce se formează cu “de” şi nu cu “din”, aş spune că “din totdeauna” este sigur o variantă incorectă (ca şi cum am spune “din 50 de ani” în locul lui “de 50 de ani”).

Clubul Socrate (asta-i semnătura, aşa facem menţiunea), mulţumim pentru sugestie!

EmiDintotdeauna sau Din totdeauna
Share this post

32 comments

Join the conversation
  • id-uri messenger - July 15, 2010

    Pare interesant .
    Dar nu stiu ce sa zic nu ma dau cu parerea asa repede.

  • Emi - July 15, 2010

    Eşti liber să-ţi dai cu părerea :)

  • limba romana - August 5, 2011

    “Din totdeauna” e foarte carect, intrucit spui “din toate timpurile” si nu “de toate timpurile”. “De 50 de ani” are cu totul alta conotatie… lingvistica.

  • Flaviu - August 18, 2011

    “dintotdeauna” e varianta corecta.

  • Traian - November 15, 2011

    domnule/doamna “limba romana”, corect nu-mi amintesc sa aibe grad de comparatie!

  • Flavy - November 29, 2011

    Domnule Traian, ce inseamna sa “aibe”?

  • N4n0t3k - December 12, 2011

    numele siteului “scri” e intentionat redactat asa sau a fost o simpla greseala ?

  • Alex - December 13, 2011

    N4n0t3k, o simplă greșeală. :)

  • Sim - July 29, 2012

    @limba romana, mai invata limba romana inainte de a da cu batul in balta! Dar daca tot esti atat de destept (sau desteapta), gaseste-mi atunci si explicatia cuvantului “intotdeauna”! Sau, te pomeni, ca o sa-mi spui ca se scrie “in totdeauna”! :D

  • Meredith - July 29, 2012

    Eu nu m-aș baza pe ceea ce spune ”limba română” din moment ce nici măcar cuvântul ”corect” nu l-a scris cum trebuie. Ar fi ”foarte carect” să înveți să scrii înainte să comentezi. De unde știi tu că e corectă forma ”din totdeauna”?

  • Catalin - July 30, 2012

    Meredith, iar te legi in intelepciunea ta de greseli de tastare. Comentarii critice lipsite de substanta.

    In alta ordine de idei, m-ai facut sa zamesc, Alex.

  • Meredith - July 30, 2012

    Ironia nu e pentru oricine. Dacă dumneata consideri că eu critic doar greșelile de tastare, te înșeli. Am și zis în alt comentariu că nimeni nu e perfect și că oricine poate greși când scrie la tastatură. Așa cum dumneata consideri că eu fac comentarii lipsite de substanță, așa și eu consider lipsită de importanță remarca dumitale asupra activității mele pe acest site. Fiecare e liber să se exprime în limitele bunului simț, nici nu mă aștept să fie toată lumea de acord cu mine. Numai bine!

  • vlad - September 6, 2012

    Pana la urma cum e?

  • MARIAN - February 12, 2013

    mai Traian…..corect este ,,SA AIBĂ,, …. nu ,,sa aibe,,…….offfffffff…

  • Lupus Malusum - March 6, 2013

    se poate spune: din toate timpurile ( referit la trecut si prezent) pentru totdeauna (pentru viitor… adica “tot” din “una”) deci “dintotdeauna” mi se pare corect.
    … nu sunt sigur, dar prostia mea vorbeste singura ;)

  • mery - September 4, 2013

    pt. limba romana :) “intrucit ” ??? mai, eu nu mai inteleg nimic, stiam ca se scrie cu “i” din “i” doar la inceputul si sfarsitul unui cuvant : “inceput” – “a cobori” , de cand la mijloc ?? sigur nu este “intrucat ” ??

  • VictorCh - September 4, 2013

    mery: Ba da, ai dreptate – dar poate ca nu ti-ar dauna sa citesti si un alt punct de vedere (aici:
    http://rahoveanu.wordpress.com/%e2%99%a6-gilceava-inteleptului-cu-academia-romana-pentru-%e2%80%9ea%e2%80%9d-din-%e2%80%9ea%e2%80%9d-si-argumente-impotriva-hotaririi-acesteia-din-17-feb-1993/ ), chiar daca e un text cam lung.
    Eu personal nu sunt de acord in totalitate cu ceea ce scrie acolo, da’ parca NICI sa afirm ca SE INSEALA in totalitate nu-mi vine: cred mai degraba ca adevarul este (ca mai-intotdeauna) undeva “la mijloc”. (Este insa bine sa cunosti SI argumentarea opiniei opuse celei proprii.)

  • VIETNAM - January 10, 2014

    D-le Marian m-a scuzatzi ca va contrazic da vb a avea are multe conjugari. E vorba ce REGIONALISME cu care limba noastra frumoasa e totata.Dupa DEX CORECT E sa aiva de la vb a avea.Scuze ca am vazut postarea asta da cautam si eu ca tot ROMANULceva din DEX:(

  • VictorCh - January 11, 2014

    Eu – ca totdeauna “avocatul diavolului”, un fel de Gica-contra:
    “…aş spune că “din totdeauna” este sigur o variantă incorectă (ca şi cum am spune “din 50 de ani”…”
    Ma zgârmă acel “sigur” (sau – altadata – “intotdeauna”, sau “fara exceptie”), si am cautat posibilitatea unor sensuri contrare. Asa cum se poate spune “din 50 de ani, 40 mi i-am petrecut la…”, la fel se poate spune si (spre ex) “din totdeauna inzapezitele varfuri montane le-am ales doar pe cele care depasesc inaltimea de 8.000 m” (in care “totdeauna inzapezitele” este un atribut, adjectiv compus). (EVIDENT ca in sensul comun al cuvantului corect este asa cum scrii in articol, da’ UITE ca pot fi gasite cazuri particulare, cu ALTE semnificatii / roluri ale cuvintelor, in care acea exprimare “sigur incorecta” nu mai e gresita…)

  • v - January 11, 2014

    Victor, mata schimbași subiectul postării. Întotdeauna, în orice context, subiectul postării (adverbul) se scrie dintotdeauna. Tu vorbești de cu totul alte situații. Dacă io vorbesc niște treburi despre găini, degeaba vii să mă contrazici pe motiv că mai există și alte păsări cu gheare, pene și creastă, care nu se poartă așa. :D

  • VictorCh - January 12, 2014

    Da, exact asta am facut, am schimbat sensul, dar in mod justificat: in primul rand, eu am comentat STRICT textul citat de mine in comentariu (si am precizat ca acel “sigur incorect” cu referire la formulare / modul de ortografiere m-a impins s-o fac), si in al doilea rand am precizat verbatim ca “am cautat posibilitatea unor sensuri contrare”, deci ca nu ma refeream la acceptiunea comuna, curenta a termenului, ci cautasem alte notiuni care ASA se scriu corect, contrazicand astfel (oarecum, deoarece formularea nu avea alaturi nici o precizare referitoare la sens / functie) acel “sigur gresit”.
    (In mod oarecum analog, unei afirmatii prea peremptorii despre faptul ca (spre ex) “mila este o notiune eminamente / exclusiv crestina” i-as fi opus obiectia ca din cate stiu eu atat mila marina cat si cea terestra au fost nascocite si folosite dinaintea crestinismului, astfel schimband complet subiectul (si intelesul cuvantului in cauza) dar respectand strict textul comentariului (interpretandu-l insa cu alt sens).)

  • VictorCh - January 12, 2014

    P.S. Comentariul meu nu punea la indoiala corectitudinea ideii enuntate (dupa cum si scrisesem), ci doar a modului de formulare a acesteia.

  • Tatiana - January 12, 2014

    VIETNAM, go home! :))

  • v - January 12, 2014

    “contrazicand astfel (oarecum, deoarece formularea nu avea alaturi nici o precizare referitoare la sens / functie) acel “sigur gresit””

    ba nu, aveai precizarea clară în însemnare: adverb.

    cu exemplul despre milă nu faci decît să întărești ce-am zis. cînd schimbi regulile jocului de unul singur pe parcurs, nu te poți aștepta să ți se dea dreptate, oricît ți s-ar părea că ai și oricît forma (!) ți-ar da dreptate. asta e esența sofismului, pe care tu o translatezi în chestiuni lingvistice.
    cînd spui “Comentariul meu nu punea la indoiala corectitudinea ideii enuntate (dupa cum si scrisesem), ci doar a modului de formulare a acesteia” lași impresia că ar fi vorba de o idee formulată greșit sau ambiguu, cînd nici vorbă de-așa ceva.

  • mitro - September 30, 2014

    Fratilor mi se pare de bun simt sa dati o expliatie, sa oferiti o informatie, sa ajutati unul ca mine care a intrat pe net …nu sa va balacariti aici. Multumesc

  • Emi - September 30, 2014

    mitro, de regulă, explicațiile sunt sus, în articol. Comentariile și discuțiile ulterioare, ei bine… Adesea aduc informații utile în plus, dar uneori se ramifică în cu totul alte subiecte, însă asta e perfect normal în orice discuție deschisă.

  • emilut - October 14, 2014

    corect se spune…..din totdeauna…….

  • Sim - October 18, 2014

    @emilut… de spus corect, poti sa spui cum vrei tu, ori “din totdeauna”, ori “dintotdeauna”, de scris corect, insa, “dintotdeauna”, fiind adverb, se scrie intotdeauna intr-un singur cuvant. Dintotdeauna = din vecii vecilor.

  • Viorel - October 5, 2015

    Vai, Doamne, suntem romani cu totii, fratilor! De ce trebuie sa ne certam din te miri ce? …cu totii mai gresim, chiar daca am fost elevi de nota zece la Limba si Literatura Romana. …nu va mai certati, ca nu e deloc frumos… Cel mai corect si bine e sa ii ajutam pe cei de langa noi, atat cat e posibil, mai ales daca vedem bunavointa din partea semenilor nostri de a-si imbunatati atat exprimarea cat si scrisul in limba asta minunata pe care o avem. Nu demonstram nimic bun daca doar suntem pusi pe harta cu ideea: ,,eu sunt toba de carte si dau lectii tuturor, in timp ce toti ceilalti sunt nestiutori(prosti)!” Meritam mai mult respect, fratilor, si chiar daca in general, gramatica limbii romane este o gramatica ,,usoara” in comparatie cu gramatica altor limbi, limba romana se poate studia o viata intreaga, asemeni Bibliei!… Cineva are o nelamurire? …pai, foarte bine, ajutati-l, insa fara a insulta pe acea persoana! Doamne ajuta si sa invatam cu totii, ca avem ce invata! … doar lucruri bune!

  • Emi - October 6, 2015

    Viorel, ne place optimismul tău! Te mai așteptăm pe la noi! :)

  • Catalina - March 18, 2016

    DINTOTDEAÚNA adv. Din toată vremea, de oricînd, de totdeauna. Dex…

  • v - March 19, 2016

    @Cătălina, Emi s-a referit la faptul că “dintotdeauna” nu se găsește în DEX și are dreptate; se găsește pe saitul dexonline.ro, care e un agregator de termeni din diferite dicționare și care precizează sursa fiecărui termen. Definiția pe care ai postat-o tu e din “Dicționarul limbii române literare contemporane, 1955-1957”, nu din DEX.
    (Tot e bine că se găsește în DOOM, adică în sursa oficială de ortografie.)

Join the conversation

Related Posts